Den 15. Japan Media Arts Festival sluttede 4. marts efter 12 dages udstilling og forskellige events. Festivalen havde rekordstort besøg på over 70.000 gæster, hvoraf de fleste var unge i 20’erne. Festivalen har fire kategorier som både kunstnere og producenter indsender værker under, nemlig manga, animation, underholdning og kunst. Det hele er samlet under fællesbetegnelsen media geijutsu, “medie-kunst”, et begreb som Agency of Cultural Affairs har opfundet til dette festivalkoncept. Men der er en del debat om hvorvidt man overhovedet kan bringe kommercielle interesser og kunst sammen på en frugtbar måde. Et af argumenterne for bringe dem sammen er, at en hel masse unge japanere, som ellers primært at vant til kommercielle produkter og medier, hermed også kan blive eksponeret til noget mere “seriøs” kunst. Det hævdes også, at hvor de tidlige Media Arts Festivals for 10-15 år tilbage var meget fokuseret på nye teknologiske muligheder, så er alle fire kategorier præget af værker eller produkter som italesætter sit eget medium på humoristisk, kritisk eller performativ facon.