Der er stadig efterrystelser efter det store Tohoku skælv den 11. marts, men meget svagere nu. Det er åbenbart som forventet selvom det var svært at vænne sig til i starten. I Tokyo mærker vi ikke meget nu. Vi og andre Tokyo-boere lever normalt og nyder det pragtfulde sommervejr. I dag søndag 22. maj skal vi til karneval på skolen til fordel for tsunami ofrene.
Her er en grafik med et -trods alt – mærkbart efterskælv som kom netop mens vi sad og skrev dette søndag morgen. Epicentret ligger i havet ud for Chiba præfekturet lidt nordøst for Tokyo. Kortet angiver lokal intensitet på JMA skalaen.
Lyseblå ”Niveau 2” (som blev registreret i vores del af Tokyo) er det næstsvageste, som er defineret som = ”Mærkes af mange mennesker inde i en bygning hvis der er stille. Nogle sovende vågner. Hængende genstande såsom lamper svinger noget”.
Det passer meget godt. Linus vågnede ikke.
Længere mod øst var der dog lidt mere knald på (op til 4).
Men efterskælvene er (bank-bank) ikke længere kraftige nok til at forstyrre oprydningsarbejdet efter tsunamien eller redningsindsatsen på Fukushima værket. I de første mange uger var det et alvorligt problem.
11. marts er heldigvis langt borte!
Vareforsyningen er også næsten normal i Tokyo – dvs. enorm – og strømforbruget holder sig stadig under det niveau der ville udløse rationering, selvom der mangler mere end 20% af den normale kapacitet.
Her ses søndagens strømforbrug i TEPCO’s område, time for time sammenholdt med dagen før, samme dag sidste år, og kapaciteten (vandret streg).
Men nu stiger varmen og det forudses at aircondition snart vil fylde gabet. Regeringen forventer dog at deres krav til storforbrugere (virksomheder mv.) om planer for at spare 15%, samt kampagner til husholdningerne vil være nok til at undgå strøm-rationeringer.
Men det er klart at de menneskelige og økonomiske omkostninger af jordskælv, tsunami og strømudfald har været enorme. Pr. 21. maj 2011 lyder politiets officielle tabstal efter tsunamien 15.170 døde, 5.304 sårede og 8.875 stadig savnede. Omkring 70.000 bor stadig i evakueringscentre.
Der er ødelagt værdier for mindst 240 Milliarder USD, og Japans BNP faldt med 3,7% allerede i årets første kvartal, selvom jordskælvseffekterne ventes at slå endnu stærkere igennem i 2. kvartal.
Som nogle få detaljer kan nævnes at omkring 270.000 køretøjer menes at være blevet smadret af tsunamien, mens produktionen hos Japans 8 største bilproducenter lå helt stille i nogle uger på grund af forsyningsproblemer. De er dog nu oppe på næsten på fuld styrke igen. Det nationale vejnet er 100% i funktion igen.
Derimod er er en del toglinier stadig totalt ødelagt og ude af drift, bla Kesenuma line og dele af Joban Line. Shinkansen mod nord var beskadiget 12.000 steder, men de er nu alle repareret, og Shinkansen kører næsten normalt igen, til stor fryd for alle.
Henrik arbejder på en status for transport og infrastruktur i Japan.
A-kraft situationen er stadig alvorlig og til dels uafklaret. Reaktorerne 1-3 på Fukushima Daiichi værket bedømmes alvorligt beskadiget og kernen i nr. 1 er nu konstateret nedsmeltet, efter at det viser sig at kølevandet forsvandt og temperaturen steg til 2900 grader 6-10 timer efter jordskælvet. Skaden skete ikke som følge af selve skælvet, som det har stået, men først efter tsunamien smadrede kølesystemerne. Bølgen ved værket er målt til omkring 15 meter over normalen, hvor værkets beskyttelse var designet til 5,7 og selve turbine bygningen ligger i 10 m. Måske er der sket samme grad af nedsmeltning for nr. 3, hvor der er brugt brændstoffet MOX, der indeholder genbrugt plutonium. Her har TEPCO dog endnu ikke været helt inde. Der vurderes dog ikke at være nogen ny overhængende fare for omgivelserne.
TEPCO har lavet en plan for den endelig sikring og afvikling af værket. Ifølge planen skal selskabet i løbet af tre måneder (!) opnå kontrol over kølingen, få varmen i reaktorerne ned under 100 grader, og gradvis mindske udslippet af radioaktivt materiale. Så har de yderligere et halvt år til at få reaktorere og værk lukket ned. Samtidig starter den langsigtede afvikling og indkapsling af resterne. Planerne må dog løbende revideres, efterhånden som TEPCOs folk arbejder sig frem i de beskadigede og til dels utilgængelige centrale dele. Blandt andet har fundet af de nye lækager i reaktor 1’s kerne gjort det nødvendigt at udvikle nye cirkulerende kølesystemer, og hyre gigantiske containere til midlertidig opbevaring af bestrålet vand. Udslippene falder dog indtil videre relativt planmæssigt.
Midt i det hele har TEPCO haft tid til at annoncere at topdirektørernes løn bliver beskåret med 50%. Der er grunde nok at tage af. Som en spøjs episode kan nævnes at TEPCO omkring den 15. marts indgav ansøgning om at måtte påbegynde bygning af Daiichi reaktor nr. 7 og 8 til myndighederne i Fukushima præfekturet, som ikke troede deres egne øjne. Det viste sig at være en ”ekspeditionsfejl”. Der bliver aldrig produceret A-kraft på Daiichi mere.
Japan har også fået kolde fødder angående nogle andre A-værker. Premierminister Kan har med et initiativ uden fortilfælde overtalt at andet selskab, Chubu Electric i Nagoya, til at lukke midlertidigt for Hamaoka værket, hvilket de så gør nu.
Grunden er at værket ikke anses for tilstrækkeligt sikret mod tsunamier.
Chubu Electric er nu gået i gang med at grave grøfter, bygge diger og forstærke dørene. Det lyder som forsvarsværker på en middelalderborg!
Man regner med at kunne starte op igen om et par år når sikringen er færdig. Der var advarsler fra professionelle kredse om tsunami faren ved Hamaoka allerede for et par år siden, men dengang blev de ikke taget alvorligt. Ak, ja!
Flere nye værker er sat på standby i Japan, men også andetsteds. I Texas er en planlagt udvidelse af South Texas Project værket med 2 japanske Toshiba reaktorer blevet droppet efter Fukushima ulykken. I Tyskland blev 7 reaktorer som bekendt midlertidig lukket og Die Grünen fordoblede deres stemmetal ved delstatsvalget i Baden-Württemberg. De fulde konsekvenser af a-kraft ulykken for energipolitikken i Japan og andre steder er dog endnu langt fra klare. Japan er ikke udtrykkeligt på vej væk fra al A-kraft endnu.
Men her går livet videre!