Kabuki – the show must go on

Tokyo er andet end skælv og frygt. Faktisk er det en rigtig dejlig by, hvor livet går videre og folk opfører sig venligt og roligt. Og når man ikke orker at høre mere om farer og ulykker kan man jo gå i teatret!

Her til aften var vi inde og se kabuki, en af de traditionelle japanske teaterformer. Alle roller – også kvinder og piger – spilles af mænd. Salen og dragterne var flotte; forestillingen lang og tårepersende; og publikum var meget lydhørt som man ser (Linus følger tolkningen til engelsk i sin øresnegl).

Til venstre ser man det store fortæppe foran scenen. Selve stykket måtte man ikke filme.  Der var godt med tilskuere, men dog  ikke fyldt.

DSCN3324DSCN3322

A propos teater, så var vi også til forestilling på Linus’ skole i sidste uge, før skælvet. Her opførte eleverne en timelang totalt syret version af den lille rødhætte og ulven, komplet med flotte sangnumre, og trommeopvisning. Linus optrådte ikke da han ikke har gået der længe nok til at kunne deltage i alle prøverne, men ærgrede sig vist lidt.

DSCN3269DSCN3272

Om jordskælv etc:

Vi er her altså stadig, selvom vi hele tiden vurderer om det er sikkert ud fra en række informationskilder.

Vigtige indikatorer for os er: Alvorligheden af efterskælvene, situationen på Fukushima Dai ichi A-værket, forsyningsgraden med mad, vand el, mv, samt vores eget stress niveau. Dertil kommer muligheder for at bedrive udbytterigt arbejde, samt skolegang. Vi benytter en række forskellige informationskilder til at følge indikatorerene.

Efterskælv: Har været talrige, men i Tokyo relativt svage og delvis aftagende i intensitet siden Tohuku 9.0 (JMA, USGS, Scientific American, egne sanser).

Fukushima: Problematisk men ingen fare i Tokyo indtil videre (TEPCO, NISA, mange medier og kilder)

Forsyning: Reduceret udvalg af mad i butikkerne (i sammenligning med Tokyo normale overflødighdshorn), herunder svært at få mælk, brød og flaske vand;  let reduceret togdrift; El-rationering er varslet men foreløbig ikke iværksat i vores bydel. (TEPCO, JR East, diverse medier, egne observationer)

Stress niveau: Moderat, tror vi (egen monitering)

Arbejde og skole er p.t. begge er sat på lavt blus og i feriemode.

Intet af det vurderer vi endnu som kritisk. Vi stoler på systemer, mennesker og myndigheder her i Japan, men vi får som sagt information og vejledning fra mange sider, herunder den danske ambassade.

Vi kører nu efter ’Plan A’ som er at flyve på ferie til den subtropiske Ishigaki-ø  i Okinawa gruppen, over 2000 km syd for Tokyo nær Taiwan. Vi prøver at få fremskyndet billetterne til  fredag d 18/3, da det vil være rart at komme lidt på afstand. Dernede fra vil vi så revurdere de videre planer efter en uges tid.

Hvis man har lyst til at donere til ofrene for tsunamien, så er her et link hvor pengene går 100% til at hjælpe de ramte (skal pastes ind i browseren):   http://www.japansociety.org/earthquake

One Reply to “Kabuki – the show must go on”

1. Kære alle tre, hvor er det dejligt lige at høre fra jer. Nyd nu Okinawa – mit yndlingssted i Japan. Jeg håber, at i skal til Iriomote. Det er en fantastisk ø … og huske at smage peanut-tofu … Kærlige tanker her fra Danmark og Mette