Opdatering om jordskælv (Henrik)

Først og fremmest stor tak til alle der har sendt mails og indlæg og venlige tanker!

Vi har det fortsat fint her i Tokyo, hvor solen skinner og alt er ret roligt og normalt, selvom der kører en svag strøm af efterskælv, og byen ligesom venter på om der mon kommer mere. Man lades ikke i tvivl om hvor seriøst TV-speakerne tager situationen…!
Jordskælvs TV
Når man tager rundt i Tokyo er der dog ikke meget unormalt at se. Man bemærker at butikkerne er løbet tør for vand på flaske og at nogle institutioner holder lukket, bla. har Linus ekstraordinært skolefri hele ugen.

Og så er medierne selvfølgelig fulde af triste rapporter om ofre i det nordlige Japan, og usikkerheder om A-kraftværker og strømforsyning. Vi må også leve med nogle el-fri timer hver dag de næste uger, da mindst to af Tokyos store A-værker er nede. Det er helt forståeligt.

Men vi tror tingene i øvrigt er på vej tilbage mod hverdag igen og om en uge flyver vi 2.000 km væk på ferie på de sydligste Okinawa øer, det bliver en velkommen luftforandring!

Her er en ultrakort introduktion til jordskælv og ‘Tohoku” skælvet i fredags, samt lidt mere om hvordan det oplevedes i Tokyo fra dem der ikke allerede er rigeligt informerede via de danske medier.

Jordskælv opstår oftest når jordskorpens store tektoniske plader forskyder sig mod hinanden. I dette tilfælde skubber stillehavspladen sig ind under Japan. Det sker undertiden i ryk, der udløser større eller mindre skælv. Japan oplever normalt over 300 skælv om dagen, men næsten alle er normalt helt umærkelige.

Tohoku skælvet skete 130 km til havs ud for Sendai (epicenter) i en dybde på 24,4 km (hypocenter). Det var det kraftigste der nogensinde er registreret i eller nær Japan. Det er netop opklassificeret til størrelsen 9.0 af Japan meteorologiske institut, i så fald verdens 5. største jordskælv gennem tiderne. Det udsløste som bekendt også en voldsom tsunami. Grafikken er lånt fra US Geological Survey.

tsunami-formation

Der er grundlæggende to måleenheder for styrken af et jordskælv:

Jordskælvets størrelse (magnitude) beskriver den samlede mængde energi der udløses af den pludselige pladebevægelse. ’Richter’ skalaen er en populær men lidt forældet betegnelse for magnitude-tallet. Skalaen er 10-tals logaritmisk, et M 9.0 jordskælv udløser 10 gange kraftigere rystelser end et M 8.0. Klassifikationen ‘9.0’ angår altså magnituden.

Jordskælvets intensitet måler hvor kraftigt det virker på en bestemt lokalitet, ’hvor meget jorden skælver’. Intensiteten aftager typisk med afstand fra jordskælvets hypocenter, men ikke lineært, da det afhænger af mange ting, ikke mindst undergrundens beskaffenhed.

I Japan bruger man en skala for intensitet med 10 trin, med 0 ’umærkeligt’ som den laveste, til 7 hvor det er ’umuligt at stå oprejst’. Tohoku skælvet var oppe på maximum 7 i Miyagi ken.

Her i vores del af Tokyo blev Tohoku skælvet registreret til kategorien ’nedre 5’, selvom kortet viser ‘øvre 5’ som max for byen.

Quake skala Tohoku Sanriku Oki

‘Nedre 5’ beskrives således: ”Mange mennesker er bange og føler behov for at holde i noget stabilt. Hængende objekter såsom lamper svinger voldsomt; Mange ustabile genstande vælter. Veje kan blive skadet”

Bortset fra det med vejskaderne svarer det meget godt til hvad vi oplevede.

Linus og jeg stod og ventede på toget på Oimachi station da alting begyndte at vibrere, først ganske svagt så kraftigere og kraftigere indtil det virkede ganske faretruende med de store skærme, skilte, ledninger mv., der gyngede frem og tilbage over os, mens det larmede og underlaget sejlede under os. Vi zig-zaggede os ud af stationen sammen med andre ventende, i rimelig ro og orden.

Efter et minuts tid aftog det, dog stadig uden at jorden føltes helt stabil. Vi var nervøse og lettere ‘søsyge’, men meget lettede over at det trods alt ikke blev værre.

Togene holdt stille og kørte ikke mere den dag, taxakøen var meget lang, så vi gik de 2-3 timer hjem. Vi så intet ødelagt af betydning undervejs.

Men et jordskælv kommer sjældent alene. Specielt et skælv som dette hvor de store kontinentalplader rykker sig, vil typisk udløse efterskælv når resten af undergrunden tilpasser sig den nye ’ligevægt’.

Siden Tohoku skælvet er der foreløbig registreret over 180 skælv med en intensitet på 3 eller derover, som de fleste kan mærke og nogen bliver vækket af hvis de sover. I Tokyo har intensiteten af alle disse efterskælv dog holdt sig nede på 1-2, som vi knap nok mærker.

Det hjemlige ‘seismometer’ er afbryderen på vores IKEA-lampe, som svajer når der er små bevægelser i undergrunden.

skælvometer

Allerede lige efter skælvet var overstået udbrød Linus at det måtte være gået meget værre ud over nogle andre. Ofrene for Tohoku skælvet og den følgende tsunami findes primært er blandt befolkningen i Miyagi, Fukushima og Ibaraki regionerne 4- 500 km fra Tokyo.

Ingen af vore bekendte eller kolleger er så vidt vi ved endnu berørt.

Vi tænker alligevel meget på dem det er gået ud over.

En mulighed for at støtte er via Røde Kors:

One Reply to “Opdatering om jordskælv (Henrik)”

1. Hej I tre,

Når man går rundt her i Danmark, og den absolutte topnyhed gennem nogle dage er jordskælv, tsunami og radioaktive udspil i Japan og endog tæt på Tokoy, så bliver man noget bekymret for jer. Men I virker jo til at tage det meget roligt, og betryggende er det, at I drager sydpå om en lille uges tid.

Jeg har i øvrigt fortalt vidt og bredt om din åndnærværelse, Gunhild, at du mit under det voldsomste jordskævl i 140 år husker at tage et kamera med under spisebordet og optager en film. Jeg er meget imponeret.

Pas på jer selv og hav det godt.

Claus