’Made in Dream’ – med Hayabusa Shinkansen til Tôhoku

Japans nyeste og hurtigste højhastighedstog er E5 Hayabusa shinkansen på Tôhoku-linien. Det kører fra Tokyo til Aomori 675 km mod nordøst. E5 toget er designet til en hastighed på op til 320 km/t.

Debut’en for Hayabusa den 5. marts i år var utrolig opreklameret…

Made in Dream

Tôhoku henviser til den nordøstelige del af Japan, og er det område, der blev hårdest ramt af jordskælv og tsunami. Det nye tog fik kun lov at køre i seks dage, så kom det store jordskælv og satte de nordgående shinkansen linier ud af spillet. Ingen shinkansen tog blev dog afsporet eller skadet. Den 29. april åbnede Tôhoku strækningen igen, efter af de mere end 12.000 skader på linien var udbedret.

Sendai masterSendai station

Billede af Shinkansen strækningen efter jordkælvet taget af Jernbanearbejdernes fagforening. Det er gået værst ud over nogle elmaster. Til højre ses Sendai station lige efter skælvet (samme kilde).

Der er nu én Hayabusa afgang hver vej i døgnet. Der køres dog med reduceret hastighed, fordi nogle strækninger endnu mangler den sidste finjustering.

JR (togselskabet) reklamerer for tiden meget for at man skal besøge Tohoku-regionen for at bringe flere turister tilbage til området. Det vil forhåbentlig sætte gang i økonomien og genopbygningen af den katastroferamte egn. Det besluttede vi at ville støtte, omend det viste sig at være svært at få plads på den populære Hayabusa.

Men HURRA! Vi fik plads på Hayabusa fra mellem Sendai og til Tokyo lørdag (d. 28. maj)  kl 18:19.

Vi kan berette at toget er SUPERlækkert. Det minder indretningsmæssigt meget om alle de tidligere shinkansen-tog. Men konceptet er også ret svært at forbedre på.

Hayabusa 506  ankomstHayabusa 506 inde 02

Hayabusa er dog alligevel lige lidt mere behagelig, støjsvag, vibrationsfri og velduftende. Togets ekstremt lange næse mindsker luftmodstand og støj, især når toget suser gennem tunneler. Der er aktiv kurvestyring, så det føles som om man kører ligeud hele vejen.

Hayabusa ser selvfølgelig uhyre populært, sådan som alle tog og al ny højteknologi i Japan generelt er. Folk  elsker at fotografere toget og hinanden foran det (vi gør det samme!)

Hayabusa Tokyo 01Hayabusa Tokyo 02Hayabusa Tokyo 03

Vi kørte på standardklasse, men over det er der både første klasse og ’Grand Class’ med lædersæder, der kan lænes 45 grader ned. Hvis man har råd. Vores billetter til ca to timers kørsel, kostede ca 1.700 kr for to voksne og et barn. Shinkansen er ikke billig at køre med.

Da vi ankom til Sendai om formiddagen tog vi direkte med Senseki linien ud til kysten. Senseki linien havde været lukket på grund af reparationer, og var netop åbent igen i dag.

Senseki line i Matshushia

Vores mål var Matsushima, en mindre by ved en bugt, hvorfra man kan se og besøge en masse små klippeøer med fyrretræer på. Matsushima er et af Japans tre mest berømte ’seværdige steder’.

DSCF5132Matsushima øer 05

Normalt vrimler det med turister i Matsushima, men det kniber geldigt nu efter jordskælv og tsunami. Den venlige guide i den lokale turistinformation virkede meget henrykte for at se os, og fortalte os alt om hvad der var at se i byen. Og anbefalede en god resturant til frokost, hvor vi bidrog til den lokale økonomi.   Vi fik sashimi – rå fisk – den var så frisk, at fisken stadig sprællede!

Efter at have set lidt af byen, sejlede vi med en halvtom turistbåd fra Matsushima til en anden by ved kysten, Honshiogami. Her var der en del synlige skader, der hvor jordskælvet og tsunamien havde hærget, om end slet ikke som de områder i det nordlige Japan, som har været værst skadet.

Tsunami skader Honshiogama 08Tsunami skader Honshiogama 06

Tsunami skader Honshiogama 09Tsunami skader Honshiogama 14

Tilbage i millionbyen Sendai var vi nær centrum for de kraftigste rystelser under Tohoku skælvet den 11. marts. 654 blev dræbt og 2.200 såret i byen. 3.200 bygninger blev skadet. Det var ikke meget af disse ødelæggelser vi kunne se nu godt 2 måneder efter. Der var meget folkeliv og handel.

Men nogle af os fik alligevel lidt jordskælvstilbagefald, så det var rart at suse hjem til Tokyo med Hayabusa.