Motorstop på ANA 883!

Jeg (Henrik) skulle på min sidste faglige mission i Japan fredag den 8 Juli; med Daisuke FUKUDA fra Tokyo Tech skulle jeg mødes med viceborgmester KANDA og hans medarbejdere i TOYAMA City (1,1 mill indb.), Japans mest berømte modelby for bæredygtig transportplanlægning.

Daisuke og jeg steg ombord på All Nippon Airlines 883, med afgang fra Tokyo Haneda kl 8:55. Efter ca. en halv times flyvning kom der pludselig en grim og langvarig vibration og lyd, og maskinen begyndte at krænge svagt mod højre. Den ene motor var simpelthen sat ud i 8 kms højde! Heldigvis var flyet, en  Boeing 767-300 udstyret med to af slagsen. Kaptajnen var derfor i stand til at vende rundt og bringe os sikkert tilbage til landing i Haneda igen på den anden motor 25 minutter efter, uden slinger i valsen.

DSCN4509

DSCN4513

Det føltes ærlig talt som noget længere. Fra min vinduesplads kiggede jeg ud på den højre motor, og måske hjalp mine formaninger om at den skulle holde ud. Når jeg kiggede den anden vej så jeg ikke andet end fattede japanske medpassagerer så langt øjet rakte i det fyldte fly, dog var der svedperler på overlæben hos de nærmeste.

Daisuke kom hen til min plads og oversatte de japanske højttalermeddelelser. Han berettede om noget mere tumult ved hans plads.

Vi blev modtaget af en hær af teknikere samt brandsprøjter som heldigvis ikke kom i funktion.

En øl bagefter smagte godt, men det var virkelig ærgerligt ikke at få set TOYAMA, med deres nye letbaner og de yderst interessante tiltag til at koncentrere ikke bare byudviklingen, men også eksisterende befolkning omkring banenettet.

Til gengæld så jeg noget andet interessant da jeg fotograferede den beskadige motor bagefter.

DSCN4517

Bemærk logoet: Det er amerikanske General Electric som også leverede de eksploderende reaktorer til FUKUSHIMA a-kraft værket.

Hermed skal ikke insinueres noget. GE har næppe ansvar for ANAs vedligehold af motorer eller TEPCO’s valg af design niveau i deres  tsunamisikring. Det siger blot at japansk teknologi ikke er diskvalificeret af disse events. Vi kender i øvrigt ikke forklaringen på motorsvigtet.

Shinkansen til Toyama åbner i 2014. Så prøver vi nok igen!

Leave a Reply