Ferie på Naoshima

I slutningen af juni måned fik vi besøg af Malene og Hans, som boede hos os lidt, og som vi tog på mange udflugter sammen med.

DSCF5546DSCF5570Sammen tog vi på en uges rejse til det centrale område af Japan, nærmere bestemt til Setô naikai, indlandsfarvandet mellem hovedøen Honshû og den sydlige ø Shikoku.Vi kørte derhen med et af de få nattog, der findes i Japan, hvor vi hver fik tildelt en hård køjeplads med en lagenpose og en lille privat krog. Vi vågnede op, lidt stive i kroppen, med flot udsigt fra vinduerne som vi passerede over

DSCF5628DSCF5630DSCF5642

Setô naikai farvandet er overstrøet med mange små og lidt større øer, og vi sejlede fra Takamatsu til Naoshima, hvor vi havde vores hovedkvarter i fem dage.

Vi lejede en japansk-stil hytte ved Tsutsuji-so Lodge, beliggende i en lille vig lige ned til stranden. Heldigvis var vejret dejligt de fleste dage, så vi kunne hoppe i vandet lige neden for hytten.

DSCF5683DSCF5687DSCF5680Vandet var skønt – køligt og klart, og med fin sandbund og lidt tang. Vi havde stort set stranden for os selv. Hans lærte Linus at snorkle.

Om aftenen kunne vi lave barbeque ved den lille café, som også serverede morgenmad for os. Vi gik også aftenture ved bugten, og kunne bl.a. nyde Kusama Yayois kunstværk på en mole: et kæmpegræskar med dækket med kunstnerens kendetegn, polkaprikker